Séminaire AXE 3 : How do civilians participate in service provision under rebel rule? The case of Northern Côte d'Ivoire under rebel occupation

Séminaire d'axes
En visioconférence

Séminaire d'axe 3 - Territoires : conflictualité, inégalités et différenciation de l’action publique
- Lien d'axe : "ICI"

La séance "How do civilians participate in service provision under rebel rule? The case of Northern Côte d'Ivoire under rebel occupation" sera en anglais.

Lien zoom : https://univ-lille-fr.zoom.us/j/96022420730

INVITEE : Giulia Piccolino

"
Lecturer" en relations internationales à l'Université de Loughborough (UK).
Ses recherches portent sur les études des conflits et de la paix, avec un intérêt particulier sur les conséquences à long terme des situations de violence et de gouvernance armée.
Son principal terrain d'enquête est la Côte d'Ivoire, mais elle a également effectué des recherches en Colombie, au Bénin, au Ghana, au Burkina Faso et au Nigeria.

---------------

DISCUTANT : Jacobo Grajales

Professeur de science politique à l'Université de Lille -
Membre du Ceraps
Membre junior de l'Institut universitaire de France
Professeur des universités - Politique comparée ; sociologie politique de l'international
Domaines de recherche : Politiques agraires, politiques post-conflit, investissements agricoles, violence politique
Page PRO Université de Lille : ICI

Résumé du séminaire

In many areas controlled by rebel groups, public services continue to be provided.
Up to now, the literature has focused on why insurgents would provide services to the population. However, civilians have an interest in service provision and often play a central role in their organization and delivery; rebels might choose to facilitate civilian efforts to reorganize public services, instead of taking them into their own hands.

This presentation, based on extensive field research from Northern Côte d'Ivoire, which experienced almost ten years of rebel occupation, shows how some services were provided through direct rebel rule, while in other cases civilians took the lead and rebels preferred to establish collaborative arrangements with civilian organizations.
It also discusses the factors that might have contributed to shape these different arrangements.